10.6.13

Pidä stressi kaukana ja motivaatio vierellä!

Kerrottakoon ensin vähän tavoitteista ja avataan tätä hommaa. :D Olen 23-vuotias nainen ja tavoitteena on ns. fitness kroppa = naisellisen lihaksikas ja terve. :) Saan töissä 7h päivässä liikuntaa, ja olen siinä määrin hyvässä kunnossa, että ei tarvitse enää muuta kun salille kiinteytystä, MUTTA SILTIKIN: Maha ei lähde, ei siis millään.  Lisäksi ulkonäköseikkaan, vatsaan kertynyt rasvahan on sitä kaikkein vaarallisinta (aiheuttaa mm. sydän ja verisuonisairauksia, diabetesta, Alzheimerin tautia jne.) En tiedä tarkalleen minkälaisiin tutkimuksiin perustuu, mutta Kuntoplussan mukaan jo 5 sentin vyötärönkasvu lisää kuolleisuutta 13 %.

Jes. Olen siis oivaltanut, että suurin syypää ja ongelmani on STRESSI (kuten varmaan tietämättään todella monen muunkin mahan kanssa kamppailijan!). Stressaantuneena keho alkaa tuottaa kortisolihormonia, mikä yllyttää syömään erityisesti makeaa, ja jonka toimesta keho pyrkii varastoimaan mahdollisimman paljon rasvaa - ja nimenomaan vatsan alueelle. Jos siis on jatkuvasti stressaantunut (tai kärsii univajeesta), mahasta EI VOI PÄÄSTÄ EROON ennen kuin on selvittänyt stressin syyn ja aloittanut sen lievittämisen/hoidon! Itsellä suurin stressin aiheuttaja on stressaava työ, joka syö myös vapaa-ajan. Joko mietin työasioita tai sitten oon niin poikki etten jaksa edes nousta sohvalta hakemaan vettä. Ja sekös stressaa vielä vähän lisää, kun pitäis kotiakin hoitaa ja jaksaa kokata.


Tän rakkaan mind mapin on tarkoitus toimia mun henkilökohtaisena motivoijana ja muistuttajana (suosittelen myös muille). Oon kuvannut tähän motivoivia asioita (tavoitteet, hyödyt, sairaudet), ruoka- ja juomavalintoja (hyvät ja huonot jutut), stressin oireet ja ohjeet sen lievittämiseen. Ruokavaliokohtaan oon listannut jo ennestään hyväksi todetun ruokavalioni: lisänä kuitenkin erityisesti vatsarasvaa polttavat ruuat eli avokado ja oliivi (ja pähkinät jotka on jo ennestään mun suuri rakkaus). 


Ruokavaliosta ja -valinnoista lisää hei myöhemmin. Nyt keskitytään motivaatioon ja stressin hoitamiseen. :) Suosittelen jokaiselle käymään läpi stressin oireet ja oikeasti kuuntelemaan sitä omaa kehoa! Itse olen kärsinyt näistä KAIKISTA oireista monta vuotta ja nyt vasta ymmärrän niiden johtuvan stressistä.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti